Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

De specificatie van deze risico's, de inschatting en de toelichting geven het volgende beeld:

Betekenis kolommen:

  1. Omschrijving risico
  2. Kans % voordoen kans frequentie
  3. Maximaal risicobedrag in € 1.000
  4. Kans op voordoen max. (80%/50%/20%/5%)
  5. Totaal risicobedrag
  6. Onderbouwing zekerheden en omstandigheden van invloed op de frequentie

A

B

C

D

E

F

Garantstellingen zonder achtervang

56.481

a

142

Woningstichting Den Helder

5%

3.226

5%

8

NV Huisvuilcentrale Noord-Holland

5%

21.706

5%

54

Noordwest Ziekenhuisgroep/Gemini

5%

3.000

5%

8

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord

5%

3.095

5%

8

Stichting Blijf van mijn Lijf

5%

403

5%

1

Stichting Scholen aan Zee

5%

13.250

5%

33

NV PoDH

5%

11.801

5%

30

Garantstellingen met achtervang WSW

253.438

a

634

Stichting Woontij

5%

14.621

5%

37

Woningstichting Den Helder

5%

235.091

5%

588

Stichting Woonzorg Nederland

5%

3.726

5%

9

Geldleningen

78.182

a

195

Helder Vastgoed

5%

45.000

5%

113

Achterliggende waarde woningen is omvangrijk; hypotheekrecht gevestigd

Triade

5%

108

5%

0

De instelling heeft een structurele subsidierelatie met de gemeente, het pand is in eigendom

Willemsoord bv

5%

18.000

5%

45

Schouwburg De Kampanje

5%

1.940

5%

5

De Kampanje heeft een gezond eigen vermogen. Voor de cultuurtaak vindt subsidiëring door de gemeente plaats.

Alliander

5%

2.078

5%

5

Startersleningen

5%

6.556

5%

16

Onderliggende waarde panden

Woningleningen

5%

4.500

5%

11

Onderliggende waarde panden

Overige risico’s

14.809

a

6.192

Schadeclaims en planschades

100%

3.500

50%

1.750

Deze risico's worden apart toegelicht.

Ontwikkelrisico Grondexploitaties

100%

1.609

25%

402

Voor de lopende grondexploitaties zijn de risico's verwerkt in de actualisatie per 31-12-2024. Bij grond-exploitaties bestaat altijd het risico dat de inschattingen voor de aanpassingen aan inflatie niet uitkomen. Tegelijkertijd zijn de belangrijkste risico's in Willem Alexanderhof en Molenwerf afgedekt in contractuele afspraken met de ontwikkelaars. Om deze reden wordt nu een algemene indicatie gepresenteerd met een verwachte kans dat zich voor 25% zou kunnen voordoen. Voordat dit risico zich daadwerkelijk manifesteert worden eerst de contractuele afspraken gevolgd.

Pensioenvoorziening politieke Ambtsdragers

100%

2.000

50%

1.000

De voorziening voor de pensioenlasten van (voormalig) poltieke ambtdragers wordt sinds jaar en dag gebaseerd volgens een en dezelfde methode. De belangrijkste schommeling in de omvang van de voorziening is de afgelopen jaren veroorzaakt door de ontwikkelingen op de rentemarkt. Op rijksniveau bestaat het voornemen om het beheer en de uitbetaling volledig over te dragen aan het Algemeen Burgelijk Pensioenfonds. Bij dit voornemen hoort mogelijk een andere berekeningssystematiek. Op basis van informatie van onze pensioenadviseur zou dit een extra bijdrage van de de gemeente kunnen opleveren van € 2 miljoen. Meer duidelijkheid hierover wordt verwacht in de loop van 2026 als nadere onderzoeken op landelijk niveau zijn afgerond en de besluitvorming over de wijziging via het wetgevingstraject is afgerond. Naar verwachting zal dit traject zich uitstrekken over heel 2025. Tot die tijd blijft dit risico naar verwachting ongewijzigd.

Informatiebeveiliging

100%

2.500

20%

500

De gemeente loopt risico's op het vlak van informatiebeveiliging. Deze risico's zijn samengevat: een datalek, een hack en het onjuist gebruiken of verwerken van gegevens. Er wordt actief gestuurd op de bewustheid van de medewerkers op het vlak van informatiebeveiliging. Toch kunnen niet alle risico's worden uitgesloten. In het geval van hack wordt de mogelijke totaal schade inschat op een bedrag tussen € 1,25 miljoen en € 3,5 miljoen. Dit is de directe schade, de kosten van herstel en het verlies van productiviteit. We rekenen met een restrisicobedrag van € 2,5 miljoen en kans van voordoen eens in de 2 tot 5 jaar.

Beheersing risico's sociaal domein: Jeugdzorg en Wmo.

100%

4.000

50%

2.000

De financiële risico's op deze onderdelen hebben betrekking op: de ontwikkeling van vraag, de ontwikkeling van de prijzen en de ontwikkeling van de vergoeding van het rijk. Omdat er sprake is van regelingen met een open einde is er altijd het risico op een hoger gebruik.
Het hogere gebruik in is in de periode 2022-2024 vertaald in taakstellende opdrachten om in 2027 en later weer binnen het budget te komen. Hiervoor zijn beheersmaatregelen uitgewerkt.
Tegelijkertijd zijn er landelijk afspraken gemaakt om hervormingen door te voeren die moeten leiden tot een goedkopere uitvoering. Een aantal landelijke afspraken beïnvloed het lokale beleid en de financiële uitkomst.
Voor de bepaling van het risicobedrag wordt uitgegaan van landelijke maatregelen die 100% uitvoerbaar zijn en een opbrengst hebben die gelijk is aan de landelijke bijstelling van het budget.
De risico's rondom de jeugdzorg strekken zich uit over meerdere jaren. Gedurende deze jaren moet de gemeentelijke taakstelling worden gerealiseerd en vanaf 2028 de uitkomsten van de hervormingsagenda. Voor de periode 2026-2029 gaan we uit van een restrisico van € 4 miljoen met een kans van voordoen van 50%. Aan de hand van de periodieke monitoring kan dit bedrag jaarlijks worden bijgesteld.

Participatiewet

100%

0

0%

0

Voor de participatiewet geldt dat naast het openeinde karakter van de bijstand er een bijzonder risico is voor de hoogte van de specifieke rijksbijdrage. Deze uitkering, genoemd Buig, vergoed de kosten voor de verlening van de bijstand en voor participatie.
Voor deze uitkering wordt elk jaar een meerdere actualisatie gestuurd. Omdat de uitkering niet alleen wordt bepaald door de aantallen in Den Helder maar ook door de releatieve groei in heel Nederland kunnen er schommelingen optreden.
Op basis van de ervaringen in de laatste drie jaar en de reserve BUIG voor het opvangen van schommelingen wordt er geen restrisico verwacht dat moet meewegen bij de bepaling van het weerstandsvermogen.

Tegenvallende uitkering gemeentefonds

100%

1.000

50%

500

Het is onzeker of de uitkering uit het gemeentefonds voldoende meegroeit met de ontwikkeling van lonen en prijzen. Sinds drie jaar geldt een nieuwe methode voor de bepaling van de groei van de omvang van het gemeentefonds. De omvang van het fonds is gekoppeld aan een achtjarig gemiddelde voor prijsontwikkeling én de groei van het brutobinnenlandsproduct.
De uitwerking van deze systematiek heeft de afgelopen jaren gezorgd voor een lagere groei van het gemeentefonds dan de werkelijke groei van de lonen en prijzen. De prijsstijging van de jaren 2023-2025 was groter dan het gemiddelde over de afgelopen achtjaar. De ramingssystematiek zorgt voor een onzekerheid over de mate waarin prijzen volledig worden gecompenseerd. De systematiek is onderwerp van gesprek tussen VNG en het rijk. Voor de komende periode blijft deze onzekerheid.
De onzekerheid telt over een bedrag van afgerond € 100 miljoen. Als risico is verwerkt het achter blijven van de prijscompensatie over dit bedrag voor één vol procent en de kans dat dit gebeurt wordt ingeschat op 50%. Dit betreft de compensatie voor de komende jaren.

Gemeentelijke heffingen

100%

200

20%

40

De kans op afwijkingen in de OZB blijft aanwezig. De afgelopen twee jaar hebben laten zien dat afwijkingen zich nauwelijks voor doen op het geheel van de WOZ-waarde van de woningen. Wel zijn er risico's op foute taxaties in de zogenoemde Niet-woningen. In het geval er een taxatiefout wordt gemaakt van € 25 miljoen ten opzichte van de geraamde waardeontwikkeling levert dit mogelijk een nadeel op van € 200.000.

Deze pagina is gebouwd op 09/23/2025 21:41:57 met de export van 09/23/2025 21:31:03