Gemeenschappelijke regelingen
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland (GrGa)
Gesubsidieerde arbeid Kop van Noord-Holland (GrGa)
Vestigingsplaats
Schagen
Website
https://www.grga.nl/
Beleid
Bestuurlijk belang
De gemeenten Den Helder, Hollands Kroon en Schagen hebben een belang in de Gemeenschappelijke Regeling Gesubsidieerde Arbeid Kop van Noord-Holland (GR). Elk lid van het algemeen bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners dat de gemeente heeft. De GR heeft een 100% deelneming in Probedrijven nv te Schagen.
Portefeuillehouder: N. NanningOpenbaar belang
Integrale uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en de Participatievoorziening beschut werk (artikel 10b Participatiewet) en de daaruit voortvloeiende en daarmee verband houdende voorschriften en regelingen.
Partijen
Gemeenten Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Stemverhoudingen
Iedere gemeente heeft een even zware stem.
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
350
350
Exploitatiebijdrage
11040
10460
Overige bijdragen
0
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
350
50
Vreemd vermogen
2475
3375
Leningen/garanties
0
0
Exploitatieresultaat
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
Het bestuur van de GRGA heeft in maart 2025 de bestuurlijke opdracht vastgesteld waarin verschillende scenario’s worden onderzocht. De bestuursopdracht heeft als doel om een toekomstbestendige en (financieel) duurzame structuur te ontwikkelen voor het sociaal ontwikkelbedrijf in de regio. Dit moet bijdragen aan een sterke en inclusieve arbeidsmarkt waarin zoveel mogelijk mensen kunnen deelnemen aan werk in de Kop van Noord-Holland. Concrete doelstellingen van de bestuursopdracht:
1. Transitie van Probedrijven naar een sociaal ontwikkelbedrijf.
Bevorderen van in-, door- en uitstroom van werknemers.
2. Financieel gezond en toekomstbestendig sociaal ontwikkelbedrijf.
3. Onderzoek en herstructurering van governance en financiering van de GRGA.
Onderzoek naar de verzelfstandiging van werkonderdelen van Probedrijven N.V. (zoals Proschoon B.V.).
Verkenning van de transitie van Probedrijven van een NV naar een gemeenschappelijke regeling (GR) en de integratie van de GRGA daarin.
Analyse van de mogelijkheden om taken van Probedrijven binnen de nieuwe GR uit te breiden, met aandacht voor regionale voorbeelden en de toenemende personeelstekorten.
Voor 2026 is sprake van een overgangsjaar waarin de behoefte aan transitie van GRGA en Probedrijven naar een nieuwe structuur en uitvoeringsmodel duidelijk zal worden.Risico's
De risico’s die samenhangen met de uitvoering van de regelingen zijn laag.
Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord
Veiligheidsregio Noord-Holland-Noord
Vestigingsplaats
Alkmaar
Website
https://www.vrnhn.nl/
Beleid
Bestuurlijk belang
Elk lid van het algemeen bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente, die dit lid vertegenwoordigt.
Portefeuillehouder: J. de BoerOpenbaar belang
Het gezamenlijk behartigen van belangen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de veiligheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied.
Partijen
Gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Dijk & Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Stemverhoudingen
conform verdeelsleutel 8,3%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
0
0
Exploitatiebijdrage
4732
4132
Overige bijdragen
0
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
5135
5333
Vreemd vermogen
48362
42613
Leningen/garanties
26591
29597
Exploitatieresultaat
207
-850
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
Bij investeringen en nieuwe contracten kunnen de kosten oplopen en is de verwachting dat de prijzen de komende jaren mogelijk verder stijgen. Het is goed dat de VRNHN dit risico tijdig in beeld brengt. De voorgenomen ontwikkeling van een meerjarenplan om de begroting ook op lange termijn sluitend te houden, wordt als positief ontvangen.
Risico's
Taakverschuiving/uitbreiden van taken van de Veiligheidsregio kan leiden tot meer financiële bijdragen en risico's.
Daarnaast is er een reëel risico als de voorgenomen ontwikkeling om de begroting op lange termijn sluitend te houden niet gehaald wordt.Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Vestigingsplaats
Alkmaar
Website
https://www.regionaalarchiefalkmaar.nl
Beleid
Bestuurlijk belang
Elk lid van het algemeen bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente, die dit lid vertegenwoordigt.
Portefeuillehouder: F. CamaraOpenbaar belang
Het Regionaal Historisch Centrum Alkmaar voert voor de aangesloten gemeenten de wettelijke taken uit zoals beschreven in de Archiefwet 1995:
• De in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden van de deelnemers in een goede, geordende en toegankelijke staat te beheren (artikel 30 Archiefwet 1995) en het kosteloos verstrekken van inzage daaruit aan het publiek (artikel 14 Archiefwet 1995);
• Het toezicht uitoefenen op het beheer van de archiefbescheiden van de deelnemers voor zover deze niet zijn overgebracht (artikel 32 Archiefwet 1995);
Naast deze taken heeft de gemeenschappelijke regeling ook nog de opdracht tot het stimuleren van de lokale en regionale geschiedbeoefening en het daartoe aanleggen van een zo compleet mogelijke collectie bronnenmateriaal op dit gebied (artikel 4 GR RHCA 2018).Partijen
De gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Dijk en Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Schagen, Texel en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.
Stemverhoudingen
12,5% (6 van de 48 stemmen)
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
0
0
Exploitatiebijdrage
327
313
Overige bijdragen
0
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
396
355
Vreemd vermogen
1227
1071
Leningen/garanties
0
0
Exploitatieresultaat
41
-37
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
De toename van de bronnen die via internet te raadplegen zijn, en de inzet van social media en de digitale dienstverlening in het algemeen, heeft de afgelopen jaren geleid tot een toename van de raadpleging van de website en van onze bronnen die via andere webportalen raadpleegbaar zijn. De website zal in de komende periode aangepast moeten worden aan de nieuwe ontwikkelingen, met name de release van een nieuwe versie van het collectiebeheersysteem waarmee we onze bronnen aan het publiek presenteren en doorzoekbaar maken.
Gemeenten werken digitaal en vormen daarmee digitale archieven. Ook deze archieven volgens de Archiefwet overgebracht moeten worden naar het Regionaal Archief. Voor het Regionaal Archief betekent het werken met een e-depot dat er continu aandacht moet zijn voor de ontwikkeling van de aanwezige kennis en competenties. Met de toename van de overgebrachte digitale archieven zal er in de toekomst ook extra werk ontstaan door taken rond het duurzaam beheer en het beschikbaar stellen van deze informatie aan burgers en ambtenaren.Risico's
Om de hoeveelheden over te brengen informatie, en daarmee ook de bijbehorende extra werkzaamheden en kosten, in te kunnen schatten, voert het Regionaal Archief regelmatig de Monitor Digitale Informatie uit. Hiermee wordt tevens zicht verkregen op andere bepalende gegevens, zoals gebruikte opslagformaten, gebruikte applicaties, toekomstige risico’s en waar de prioriteiten voor overbrenging liggen.
Voor de gemeenten zelf kunnen er kosten ontstaan voor bijvoorbeeld de (indien nodig) aanpassing van systemen en data om aansluiting op het e-depot mogelijk te maken en de data te kunnen opnemen in het e-depot.GGD Hollands Noorden
GGD Hollands Noorden
Vestigingsplaats
Alkmaar
Website
https://www.ggdhollandsnoorden.nl/
Beleid
Bestuurlijk belang
Elk lid van het algemeen bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente, die dit lid vertegenwoordigt.
Portefeuillehouder: P. de VrijOpenbaar belang
Het gezamenlijk behartigen van belangen die de schaal van de individuele gemeenten te boven gaan, ten behoeve van de gezondheid van de bevolking in het samenwerkingsgebied.
Partijen
Gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Dijk en Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Stemverhoudingen
8,1 %
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
0
0
Exploitatiebijdrage
4210
3763
Overige bijdragen
0
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
1910
2110
Vreemd vermogen
28055
23835
Leningen/garanties
0
0
Exploitatieresultaat
75
761
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
In de kadernota 2026 heeft GGD HN, op verzoek van de 16 deelnemende gemeenten, meerdere bezuinigingsscenario’s uitgewerkt. Op basis van de zienswijzen die zijn afgegeven en de besluitvorming op 12 maart 2025 in het algemeen bestuur is in de begroting het 5% scenario opgenomen. Dit zijn 11 bezuinigingsmaatregelen met een totaal bezuinigingsbedrag van 1,6 miljoen. Eén maatregel wordt op verzoek van het algemeen bestuur nog onderzocht op haalbaarheid.
De verwachting is dat in 2026 de JGZ medewerkers gaan werken met het nieuwe digitale dossier. Ook wordt ingezet op samenwerking met de GGD’en in de regio op het gebied van forensische geneeskunde.Risico's
Frictiekosten door bezuinigingsopgave, verbetering basispakket & ziekteverzuim JGZ, implementatie ICT applicaties, hoge instroom veilig thuis en seksuele gezondheid zijn de risico's die behoren bij de GR taken.
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN)
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN)
Vestigingsplaats
Hoorn
Website
https://www.odnhn.nl/
Beleid
Bestuurlijk belang
Elk lid van het algemeen bestuur heeft een vastgesteld aantal stemmen, waarbij de stemverdeling voor de gemeenten is gebaseerd op de combinatie van inwoneraantal en in te brengen budget. Het aantal stemmen voor de Provincie is gebaseerd op het in te brengen budget.
Portefeuillehouder: P. BaisOpenbaar belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers bij de uitvoering van hun taken op het gebied van vergunningsverlening, toezicht en handhaving (landelijke milieu- en Wabotaken).
Partijen
Gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Dijk & Waard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec en Texel.
Stemverhoudingen
5,5%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
Exploitatiebijdrage
1205
1111
Overige bijdragen
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
3566
4188
Vreemd vermogen
6759
5837
Leningen/garanties
Exploitatieresultaat
1690
907
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
Risico's
Cocensus
Cocensus
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
https://www.cocensus.nl/
Beleid
Bestuurlijk belang
Elk lid van het algemeen bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal inwoners van de gemeente die dit lid vertegenwoordigt.
Portefeuillehouder: P. van DiepenOpenbaar belang
Het namens de veertien deelnemende gemeenten zo efficiënt mogelijk heffen, invorderen en kwijtschelden van gemeentelijke belastingen, lokale heffingen en rechten. Het uitvoeren van de Wet WOZ, BAG, afhandelen van bezwaar en beroep, taxatie van vastgoed en het beheer van vastgoedinformatie.
Partijen
Gemeenten Haarlem, Haarlemmermeer, Hillegom, Beverwijk, Oostzaan, Wormerland, Alkmaar, Bergen, Den Helder, Uitgeest, Castricum, Hillegom, Dijk & Waard en Landsmeer.
Stemverhoudingen
7,1% (2 van de 28 stemmen)
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
0
0
Exploitatiebijdrage
1088
1036
Overige bijdragen
0
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
177
224
Vreemd vermogen
0
0
Leningen/garanties
0
0
Exploitatieresultaat
-11
-181
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
Cocensus heeft in de afgelopen jaren haar focus gelegd op het leveren van diensten tegen zo laag mogelijke kosten, terwijl tegelijkertijd de hoogste kwaliteit in dienstverlening wordt nagestreefd. Zo is bijvoorbeeld de eerste herinnering geïntroduceerd. Deze benadering zal ook in de komende jaren worden voortgezet, waarbij schaalvergroting en uitbreiding van de dienstverlening belangrijke onderdelen zijn die hieraan kunnen bijdragen.
Risico's
De verbonden partij heeft een beperkt eigen vermogen om risico’s op te vangen. Feitelijk staan de deelnemende partijen garant. Om de risico’s te beheersen wordt twee maal per jaar een uitgebreide risico-inventarisatie aan het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling voorgelegd.
Vennootschappen en coöperaties
Ontwikkelings- en Exploitatiemaatschappij Willemsoord BV
Ontwikkelings- en Exploitatiemaatschappij Willemsoord BV
Vestigingsplaats
Den Helder
Website
http://www.willemsoordbv.nl/
Beleid
Bestuurlijk belang
Gemeente Den Helder is 100% aandeelhouder. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het college.
Portefeuillehouder aandeelhoudersrol: P. van DiepenOpenbaar belang
De doelstelling van Willemsoord bv is 'het (her)ontwikkelen van gronden, gebouwen en/of andere registergoederen te Den Helder, waaronder de Oude Rijkswerf Willemsoord'. De kernactiviteiten van Willemsoord bv bestaan uit:
- Het in stand houden en beheren, exploiteren van cultuur historisch erfgoed met als doel zelfstandig via bijdragen, verhuur vastgoed en het faciliteren van evenementen in de exploitatie te kunnen voorzien;
- Het ondersteunen van huurders op Willemsoord in het aantrekken van bezoekers door middel van marketingactiviteiten en evenementen;
- Het voeren van parkmanagement (afval en beveiliging).Partijen
De gemeente Den Helder
Stemverhoudingen
100%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
20
20
Exploitatiebijdrage
0
0
Overige bijdragen
647
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
5463
5540
Vreemd vermogen
18470
18470
Leningen/garanties
18000
18000
Exploitatieresultaat
-77
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
In 2024 heeft een onderzoek plaatsgevonden naar de bedrijfsvoering en governance van Willemsoord bv (WObv) en Stichting Erfgoed Den Helder (SEDH). Dit in verband met het te bekostigen (toekomstige) onderhoud en verduurzaming van Willemsoord. De uitkomsten van het onderzoek worden verder uitgewerkt tot concrete aanpassingen van de afspraken en verantwoordelijkheidsverdeling tussen Willemsoord en de gemeente.
Risico's
De waarderingsgrondslagen van Willemsoord wijken op het onderdeel van de bedrijfspanden af van de gemeente. De panden van Willemsoord zijn gewaardeerd op basis van een commerciële taxatie. Schommelingen in de waarde werken door naar een herwaarderingsreserve. Het risico bestaat dat de uitkomsten van de taxatie het exploitatieresultaat in positieve, maar in negatieve zin kunnen doen omslaan. Voor de financiering van WObv (en de in WObv te integreren entiteiten van SEDH) wordt vanaf 2024 een beroep op de aandeelhouder gedaan.
NV Port of Den Helder
NV Port of Den Helder
Vestigingsplaats
Den Helder
Website
https://portofdenhelder.nl/
Beleid
Bestuurlijk belang
Gemeente Den Helder is 100% aandeelhouder. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het college.
Portefeuillehouder aandeelhoudersrol: P. van Diepen
Portefeuillehouder: F. CamaraOpenbaar belang
De vennootschap heeft ten doel het (doen) uitoefenen van het havenbedrijf en exploiteren van haven- en industrieterreinen.
Onderdeel van het doel van de vennootschap is:
- De ontwikkeling, de aanleg, het beheer en de exploitatie van haven en industriegebieden, in de ruimste zin van het woord.
- De bevordering van een effectieve, veilige en efficiënte afhandeling van het scheepvaartverkeer en het zorg dragen voor nautische en maritieme orde en veiligheid in de door de vennootschap beheerde havens, alsmede het optreden als bevoegde havenautoriteit in het havengebied van Den Helder.
- Het bevorderen van de economische ontwikkeling, het imago daaronder begrepen, binnen de door de vennootschap beheerde havens en industrieterreinen.
- Het bevorderen van een veilige bedrijfsvoering, het stimuleren van een zo laag mogelijke milieubelasting en het betrachten van zorg voor een veilige woonomgeving.
- Het opzetten, coördineren en uitvoeren van parkmanagement en het stimuleren en initiëren van samenwerking tussen bedrijven binnen de haven en industrieterreinen.
- Het bevorderen en tot stand brengen van civiel medegebruik van de onder het beheer van het ministerie van Defensie staande havens en terreinen in Den Helder.
- Het bevorderen van haven gebonden werkgelegenheid in de gemeente Den Helder en omliggende regio.Partijen
De gemeente Den Helder
Stemverhoudingen
100%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
94
94
Exploitatiebijdrage
987
954
Overige bijdragen
0
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
26826
24912
Vreemd vermogen
32751
32751
Leningen/garanties
30480
30480
Exploitatieresultaat
1674
1916
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
Risico's
Zeestad CV
Zeestad CV
Vestigingsplaats
Den Helder
Website
https://zeestad.nl/
Beleid
Bestuurlijk belang
De gemeente Den Helder is 100% aandeelhouder van Zeestad cv. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het college.
Portefeuillehouder aandeelhoudersrol: P. van Diepen
Portefeuillehouder: P. BaisOpenbaar belang
Zeestad is ontwikkelaar en uitvoerder van stedelijke vernieuwing in Den Helder.
Partijen
Gemeente Den Helder (commanditair vennoot) en Zeestad bv (beherend vennoot)
Stemverhoudingen
99%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
18
18
Exploitatiebijdrage
0
0
Overige bijdragen
0
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
0
0
Leningen/garanties
0
0
Exploitatieresultaat
0
0
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
De binnenstad van Den Helder en delen van Willemsoord zijn nog steeds in ontwikkeling. De werkzaamheden van Zeestad en haar strategische partners (wo. Gemeente, Woningstichting/Helder Vastgoed Bv.) dragen hieraan bij. Afhankelijk van de keuze met welk vehicle de stadsvernieuwing in de komende jaren kan worden voortgezet (Zeestad of alternatieven) komen ook nieuwe projecten zoals ontwikkeling Dijkkwartier etc. in beeld. Onbekend is nog hoe deze in ontwikkeling worden genomen.
Nieuwe projecten komen volledig voor rekening van de gemeente. Dit betekent dat Zeestad in de komende jaren over voldoende projecten moet beschikken om exploitatie- en overheadkosten rendabel te houden.Risico's
Zeestad BV
Zeestad BV
Vestigingsplaats
Den Helder
Website
https://zeestad.nl/
Beleid
Bestuurlijk belang
Gemeente Den Helder is 100% aandeelhouder. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het college.
Portefeuillehouder aandeelhoudersrol: P. van Diepen
Portefeuillehouder: P. BaisOpenbaar belang
Zeestad is ontwikkelaar en uitvoerder van stedelijke vernieuwing in Den Helder
Partijen
De gemeente Den Helder, Provincie Noord-Holland
Stemverhoudingen
100%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
31-12-2024
31-12-2023
Aandelenkapitaal
18
18
Exploitatiebijdrage
0
0
Overige bijdragen
0
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
18
18
Vreemd vermogen
0
0
Leningen/garanties
0
0
Exploitatieresultaat
0
0
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
De binnenstad van Den Helder en delen van Willemsoord zijn nog steeds in ontwikkeling. De werkzaamheden van Zeestad en haar strategische partners (wo. Gemeente, Woningstichting/Helder Vastgoed Bv.) dragen hieraan bij. Afhankelijk van de keuze met welk vehikel de stadsvernieuwing in de komende jaren kan worden voortgezet (Zeestad of alternatieven) komen ook nieuwe projecten zoals ontwikkeling Dijkkwartier etc. in beeld. Onbekend is nog hoe deze in ontwikkeling worden genomen.
Nieuwe projecten komen volledig voor rekening van de gemeente. Dit betekent dat Zeestad in de komende jaren over voldoende projecten moet beschikken om exploitatie- en overheadkosten rendabel te houden.Risico's
NV HVC
NV HVC
Vestigingsplaats
Alkmaar
Website
https://www.hvcgroep.nl/
Beleid
Bestuurlijk belang
De gemeente Den Helder bezit met 112 aandelen 3,0% van het aantal aandelen A van HVC. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het college.
Portefeuillehouder: P. van DiepenOpenbaar belang
De NV HVC heeft als doel aan haar aandeelhoudende gemeenten en waterschappen, diensten en adviezen te bieden op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en het opwekken en leveren van duurzame energie. HVC ondersteund haar aandeelhouders in hun ambitie voor het realiseren van de landelijke doelstelling van 75% gescheiden inzameling en hergebruik van huishoudelijk afval. HVC draagt bij aan het realiseren van de ambitie voor gemeenten en waterschappen van 14% duurzame energie door te investeren in energieprojecten gericht op de productie (en afzet) van duurzame warmte, elektriciteit en gas. Als aandeelhoudende gemeente heeft Den Helder met HVC een dienstverleningsovereenkomst afgesloten voor de inzameling van huishoudelijk afval.
Partijen
De eigenaren van HVC zijn 52 gemeenten en 8 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland.
Stemverhoudingen
3,0%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
248
248
Exploitatiebijdrage
0
0
Overige bijdragen
0
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
255575
231154
Vreemd vermogen
966359
928387
Leningen/garanties
0
0
Exploitatieresultaat
24418
34897
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
Op dit moment draaien afvalverbrandingsinstallaties voor restafval op volle toeren. De afvalsector staat aan de vooravond van een ingrijpende verandering. Vanaf 2028 zullen afval-energiecentrales (AEC's) waarschijnlijk onder het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) vallen. Daarnaast betalen AEC’s vanaf 2026 ook voor CO2-uitstoot onder de nationale CO2-heffing. Dit betekent dat de uitstoot van koolstofdioxide in de afvalsector een prijs krijgt: bedrijven moeten betalen voor de hoeveelheid CO2 die ze uitstoten. Hierdoor wordt afvalpreventie, afvalscheiding en recycling nog belangrijker voor het verminderen van restafval en afvalverbranding.
Het uitbreiden van warmtenetten zijn voor HVC een belangrijk middel om huishoudens aardgasvrij te maken.Risico's
Verhoging van de tarieven door toekomstige nieuwe wet en regelgeving omtrent CO2-heffing (2026) en afvalverbranding (2028) .
Luchthaven Den Helder bv
Luchthaven Den Helder bv
Vestigingsplaats
Den Helder
Website
https://denhelderairport.nl/
Beleid
Bestuurlijk belang
Gemeente Den Helder is 100% aandeelhouder. Het aandeelhouderschap wordt uitgeoefend door het college.
Portefeuillehouder aandeelhoudersrol: P. van Diepen
Portefeuillehouder: F. CamaraOpenbaar belang
Het exploiteren van de luchthaven Den Helder door diensten te verlenen aan de offshore helikopter vervoersmarkt en de algemene luchtvervoersmarkt.
Luchthaven Den Helder bv is 50% beherend vennoot van Den Helder Airport cv. De andere (stille) vennoot is CHC Helikopters. In de cv vinden de bedrijfsactiviteiten plaats.Partijen
De gemeente Den Helder
Stemverhoudingen
100%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
45
45
Exploitatiebijdrage
0
0
Overige bijdragen
0
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
7465
7369
Vreemd vermogen
43
43
Leningen/garanties
39
39
Exploitatieresultaat
102
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
- Herpositionering als Nationale offshore luchthaven incl. lobby.
- Onderhandeling Defensie inzake medegebruik die in 2024 hebben geleid tot een (met ingang van 2026) aanzienlijke verhoging van de bijdrage aan het Rijks vastgoedbedrijf inzake het medegebruik
- Offshore energy luchtbrug (Air charter)
- Vergroening grondoperaties
- Pilot duurzame luchtvaart (CO2-neutrale routeontwikkeling i.s.m. Provincie, Ministerie van I&W en Platform Duurzaam Vliegen
- Maritieme luchtvaart innovaties (UAV, UAM)
- Uitbreiding met een hangaar (om zowel helikopters als de aantrekkende fixed-wing markt te kunnen faciliteren)
- Shortstay. Bestaand kantoorgebouw wordt omgebouwd tot shortstay voor offshore passagiers en medewerkers van de gevestigde offshore bedrijven en operators.
- Nieuwe juridische structuur waarbij de risico's tussen Luchthaven BV en CHC gelijk worden verdeeld is operationeel.Risico's
- De exploitatie van Den Helder Airport is afhankelijk van de ontwikkelingen van de energiemarkt (zowel fossiel als duurzaam) die van invloed zijn op het aantal vliegbewegingen en passagiers.
- Het duurt het nog tot zeker 2030 voordat de huidige afname van vliegbewegingen gerelateerd aan de olie- en gasmarkt is vervangen door voldoende vliegbewegingen voor de markt van windenergie op zee. Een periode van tekorten kan gaan ontstaan.
- De financiële gevolgen van het nieuwe contract met het RVB inzake medegebruik MVK De Kooy heeft forse impact op de exploitatie van de luchthaven, wat in combinatie met de afnemende vliegbewegingen, de toekomstige continuïteit van de luchthaven kan beïnvloeden. Dit geldt eveneens voor de nieuwe juridische structuur en de overeenkomst met LVNL voor 1ATM.Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG Bank)
Bank Nederlandse Gemeenten NV (BNG Bank)
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
https://www.bngbank.nl/Home
Beleid
Bestuurlijk belang
Elk lid van het algemeen bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal aandelen dat de gemeente bezit. De gemeente Den Helder bezit 0.39% van de aandelen, dat zijn 211.731 aandelen met een nominale waarde van 2,50 per stuk.
Portefeuillehouder: P. van DiepenOpenbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.Partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden, gemeenten, provincies en de Staat. Van de aandelen is 50% in het bezit van gemeenten.
Stemverhoudingen
0,4%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
529
529
Exploitatiebijdrage
0
0
Overige bijdragen
0
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
4800000
4700000
Vreemd vermogen
5500000
4900000
Leningen/garanties
0
0
Exploitatieresultaat
294000
254000
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
Risico's
De BNG Bank heeft een credit rating van AAA bij Moody's, bij Standard & Poor's en bij Fitch. BNG Bank staat in de top 5 van veiligste banken ter wereld. De uitstekende kredietwaardigheid verschaft de bank een sterke inkooppositie op de internationale geld- en kapitaalmarkt. Verder leent de gemeente geld van de BNG Bank, niet andersom.
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord NV
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord NV
Vestigingsplaats
Alkmaar
Website
https://nhn.nl/
Beleid
Bestuurlijk belang
Elk lid van het algemeen bestuur heeft een aantal stemmen afhankelijk van het aantal aandelen dat de gemeente bezit. Aandelenverdeling: 49 % provincie Noord-Holland 17 % gemeenten in de regio Kop van Noord-Holland 17 % gemeenten in de regio Alkmaar 17 % gemeenten in de regio West-Friesland.
Portefeuillehouder: O. WagnerOpenbaar belang
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (ONHN) is sinds 2007 de uitvoeringsorganisatie op het gebied van economische ontwikkeling van en voor de regio Noord-Holland Noord.
Zij dragen bij aan de ontwikkeling van het vestigingsklimaat, het ondersteunen van het bestaande mkb, het aantrekken van nieuwe bedrijven en het betrekken van bedrijven bij regionale opgaven. We voeren onze activiteiten uit binnen de uitdagingen en kansen van de regio en de beleidskaders van onze partners. Deze context bepaalt waarop zij ons de komende jaren richten.Partijen
Provincie Noord-Holland, Gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Dijk en Waard, Heiloo, Koggenland, Hollands Kroon, Hoorn, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en Uitgeest.
Stemverhoudingen
5,9%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
31-12-2024
31-12-2023
Aandelenkapitaal
Exploitatiebijdrage
Overige bijdragen
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
1225
1203
Vreemd vermogen
4252
3628
Leningen/garanties
0
Exploitatieresultaat
21
-76
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
De samenwerking is voortgezet voor de komende zeven jaar, tot en met 31 december 2031.
In de nieuwe DVO is geformuleerd wat er nodig is voor de toekomst. Er is gezamenlijk gebouwd aan concrete doelen om uit te voeren voor de drie voornaamste transitiesRisico's
Er worden geen risico’s voorzien. De liquiditeitspositie van het Ontwikkelingsbedrijf is gezond.
Alliander NV
Alliander NV
Vestigingsplaats
Arnhem
Website
https://www.alliander.com/nl/
Beleid
Bestuurlijk belang
De grootste aandeelhouders zijn de provincies Gelderland (44,68%), Friesland (12,65%) en Noord-Holland (9,16%) en de gemeente Amsterdam (9,16%). De overige aandeelhouders hebben minder dan 3% aandelen. De gemeente Den Helder bezit 473.825 aandelen van de totaal 136.794.964 uitgegeven aandelen a € 5 nominaal (0,35%).
Portefeuillehouder: P. BaisOpenbaar belang
Alliander is een energienetwerkbedrijf. Dagelijks ondersteunt het ruim 3 miljoen klanten met toegang tot energie. Het zorgt voor een betaalbare, betrouwbare en bereikbare energievoorziening in een groot deel van Nederland. Als netwerkbedrijf is Alliander verantwoordelijk voor de regionale distributie van energie, zoals elektriciteit, (bio)gas en warmte. Alliander wil haar positieve invloed, zoals het welzijn van de klanten vergroten dankzij een betrouwbare, betaalbare en voor iedereen onder gelijke condities toegankelijke energievoorziening. Daarnaast wil Alliander haar negatieve invloed, zoals de uitstoot van broeikasgassen, minimaliseren.
Partijen
De aandeelhouders zijn provincies en gemeenten.
Stemverhoudingen
0,35%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
253
253
Exploitatiebijdrage
0
0
Overige bijdragen
0
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
6038
4749
Vreemd vermogen
3873
4038
Leningen/garanties
495
495
Exploitatieresultaat
976
267
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
De provincie Noord-Holland, Liander en TenneT werken samen en in overleg met de gemeenten, in een Taskforce Energie-Infrastructuur Noord-Holland. Vanuit deze Taskforce pakken zij in drie sporen gezamenlijk het volgelopen elektriciteitsnet aan:
1. Sneller realiseren energie-infrastructuur: oplossen van de knelpunten van vandaag, bijv. de uitbreiding van het onderstation aan de Landmetersweg
2. Integraal programmeren energiesysteem van de toekomst: keuzes maken voor de toekomst, ontwerpen, sturen en programmeren. Hiervoor is o.a. een Deepdive gehouden met de gemeente, PoDH en defensie.
3. Slimme energie-oplossingen: efficiënter benutten van de bestaande infrastructuur.Risico's
Alliander is onderhevig aan de volgende potentiële marktrisico’s:
- het risico dat de waarde van een financieel instrument verandert door veranderingen in commodityprijzen; dit betreft met name de inkoop van netverliezen;
- het risico dat de waarde van een financieel instrument verandert door fluctuaties in valutakoersen;
- het risico dat de waarde van een financieel instrument verandert door veranderingen in marktrentes.
Alliander dekt marktrisico’s af door middel van de aan- en verkoop van derivaten. Alliander tracht de volatiliteit in de winst-en verliesrekening zoveel mogelijk te beperken door het toepassen van hedge-accounting.
Alle transacties worden uitgevoerd binnen de richtlijnen zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur.Mobipunten B.V.
Mobipunten B.V.
Vestigingsplaats
Anna Paulowna
Website
Beleid
Bestuurlijk belang
Het project Mobipunten is onderdeel van De Kop Werkt! en wordt uitgevoerd samen met de gemeenten Schagen en Hollands Kroon.
Portefeuillehouder: O. WagnerOpenbaar belang
De activiteiten van Mobipunten B.V. bestaan voornamelijk uit het beheren en exploiteren van zogenaamde Mobipunten in de gemeenten Den Helder, Hollands Kroon en Schagen.
De vennootschap is een initiatief en samenwerking van en tussen de voorgenoemde gemeenten uit de Kop van Noord-Holland.
De doelstelling van de vennootschap is het verbeteren van de bereikbaarheid en leefbaarheid door inzet van verschillende vormen van vervoer, diensten en services bij de zogenoemde Mobipunten ten behoeve van werkgevers met haar werknemers en burgers. Het openbaar vervoer is er vaak vlak in de buurt en er wordt deelvervoer aangeboden, zoals deelauto’s en deelfietsen. De Mobipunten kunnen uitgebreid worden met aanvullende diensten, zoals een pakketdienst.Partijen
Gemeente Den Helder, Hollands Kroon en Schagen
Stemverhoudingen
Mobipunten B.V. is een verbonden partij waarbij de gemeente een indirect belang heeft. De verdeling is 1/3 per aandeelhouder; gemeente Den Helder, de gemeente Hollands Kroon en de gemeente Schagen.
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
31-12-2024
31-12-2023
Aandelenkapitaal
Exploitatiebijdrage
Overige bijdragen
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
415
517
Vreemd vermogen
9
6
Leningen/garanties
Exploitatieresultaat
-99
-139
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
Risico's
Per jaar heeft de gemeente Den Helder € 15.000 beschikbaar gesteld voor deelauto’s. Het kan lastig worden om daarmee te sturen. In de kadernota is alleen een bedrag genoemd, geen voorwaarden. Per jaar kan dat geld ingetrokken worden. Het is zaak om goed positie te kiezen en scherp te zijn.
Daarnaast heeft Den Helder 1/3 van de aandelen van Mobipunten BV. Daarmee draait Den Helder op voor 33% van de eventuele verliezen.ROM InWest B.V.
ROM InWest B.V.
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
www.rominwest.nl
Beleid
Bestuurlijk belang
Portefeuillehouder: O. Wagner
Openbaar belang
Het gezamenlijke doel van InWest Regio BV is te komen tot duurzame economische structuurversterking van de Metropool Regio Amsterdam (MRA) en de regio Noord-Holland Noord.
Partijen
Gemeenten van Noord-Holland
Stemverhoudingen
5,2%
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
120
120
Exploitatiebijdrage
0
0
Overige bijdragen
0
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
41580
41612
Vreemd vermogen
111
112
Leningen/garanties
0
0
Exploitatieresultaat
-4
5
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
2023 en 2024 stonden daarbij in het teken van het positioneren van een jonge organisatie in een bestaand ecosysteem met de fondsen. In 2024 is het beheer van de portefeuille van het Participatiefonds Duurzame Economie Noord-Holland B.V. bij ROM InWest ondergebracht en heeft ROM InWest de rol van mede-opdrachtgever vervuld ten aanzien van het acceleratieprogramma GO!NH waarmeede positie van ROM InWest in het ecosysteem is versterkt.
Doel is dat ROM InWest in 2026 in Noord-Holland als de logische ontwikkelpartner wordt gezien die begrijpt wat innovatieve ondernemers nodig hebben en aan de basis staat van belangrijke transitie opgaven in de regio, mede door bepalende innovaties en transities te financieren. Dit betekent dat we onze integrale ketenbenadering en het ecosysteem waarvan wij deel uitmaken verder willen versterken. Daarbij zal onze focus liggen op het verbeteren van het innovatiepotentieel en innovatieklimaat in de regio vanuit onze kerntaken ecosysteemontwikkeling, business development en investeren. Naast het versterken van het regionaleecosysteem zullen zij hun liaisonrol op het gebied van internationaliseren verder oppakken waarmee de impact van onze werkzaamheden nog groter zal worden.Risico's
ROM InWest is actief in een hoog-risico financieringslandschap. Zij helpen jonge innovatieve ondernemingen die nog in ontwikkeling zijn. Dit betekent dat zij een hoog risicoprofiel durven te accepteren waar andere financiers en marktpartijen dat – nog – niet doen. Ze ontwikkelen en maken gebruik van interne processen om de beheersing van de risico’s te beoordelen en te monitoren. ROM InWest volgt de in de Corporate Governance Code opgenomen best practices, waarbij wel rekening wordt gehouden met de nog jonge leeftijd van de organisatie. In 2024 heeft ROM InWest nadrukkelijk stappen gezet met als doel de interne beheersing en het risicomanagement naar een hoger plan te brengen. De belangrijkste processen zijn beschreven opdat per proces een (fraude en operationele) risicoanalyse nader kan worden uitgevoerd om de risico’s die verbonden zijn aan de strategie en activiteiten van de vennootschap, en de met haar verbonden onderneming, te inventariseren en te managen. Het geheel aan maatregelen en acties wordt regelmatig besproken in de Audit Risk en Impact Commissie van ROM InWest.
Overige verbonden partijen
Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)
Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
https://vng.nl/
Beleid
Bestuurlijk belang
Den Helder is lid van de vereniging om haar belangen te behartigen bij het Rijk.
Portefeuillehouder: P. van DiepenOpenbaar belang
De VNG heeft als doel de lokale overheid te versterken zodat zij hun inwoners optimaal kunnen bedienen:
- Zij ondersteunt de leden collectief en individueel bij de vervulling van hun bestuurstaken.
- Voor de leden of groepen van leden maakt zij afspraken met andere overheden over het arbeidsvoorwaardenbeleid in de overheidssector en overeenkomsten inzake arbeidsvoorwaarden van personeel in de sector gemeenten aangaan met werknemersorganisaties.
- Zij behartigt de publieke belangen van de gemeenten in relatie met de andere overheden.Partijen
342 gemeenten (1 januari 2025)
Stemverhoudingen
In principe 1 stem op de 342 leden. In de praktijk blijken deelgroepen (grote gemeenten in diverse klassen) daarnaast invloed te hebben.
Financieel (bedragen x € 1.000)
Financieel belang
01-01-2026
01-01-2025
Aandelenkapitaal
0
0
Exploitatiebijdrage
1
1
Overige bijdragen
0
Jaarrekening
31-12-2024
31-12-2023
Eigen vermogen
60361
56301
Vreemd vermogen
194055
117669
Leningen/garanties
0
0
Exploitatieresultaat
0
0
Ontwikkelingen en risico's
Ontwikkelingen
Door fusies neemt het aantal gemeenten dat aandeelhouder is af.
Risico's
Er zijn risico's vanuit de prijsontwikkelingen voor de exploitatie. Er is enerziijds een afspraak over de toegestane prijsontwikkelingen en anderzijds heeft de VNG te maken met prijsstijgingen vanuit de contracten en de CAO die hiervan kunnen afwijken. Via de jaarlijkse begroting wordt de ontwikkeling van dit risico gemonitord.