Bij de uitvoering van het beleid hebben we te maken met de volgende trends die de beoogde resultaten kunnen beïnvloeden:
- Den Helder vergrijst sneller dan gemiddeld in Nederland doordat het aantal ouderen (75+) toeneemt terwijl het aantal jeugdigen (0-18) afneemt
- er is nog steeds sprake van een toenemende zorgvraag bij Jeugd. Mogelijk zal, in 2027, één op de zes jeugdigen Jeugdhulp ontvangen. Er is druk op het stelsel en de hervormingen
- vergrijzing en toenemende zorgvragen leiden tot toename van druk op de zorg
- druk op de vrijwilligers en mantelzorgers blijft groeien
- aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt, met name in zorg en welzijn
- sociale samenhang neemt af en gevoelens van eenzaamheid bij inwoners nemen toe
- er is sprake van financiële kwetsbaarheid bij veel huishoudens door stijgende kosten van levensonderhoud, energie en zorg
- er is veel druk op de woonvoorzieningen met behandel of opvangfunctie
- de asielketen staat onder aanhoudende en toenemende druk door (te) lang verblijf in de opvang en beperkte doorstroommogelijkheden
Ontwikkelingen
De tweede kamer heeft een aantal onderwerpen controversieel verklaard, waaronder de invoering van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage WMO. Hierdoor zal de invoering waarschijnlijk niet gaan plaatsvinden op 1 januari 2027. Na de verkiezingen en de vorming van het nieuwe kabinet zal duidelijk worden wanneer en of deze invoering wel gaat plaatsvinden.
Spreidingswet
In onze begroting is een structurele ontvangst opgenomen als gevolg van de Spreidingswet. Afhankelijk van het aantal opvangplekken die we bieden ontvangen we de financiering. We verwachten een afname van het aantal asielopvangplekken in Den Helder in de toekomst. Dat betekent dat de uitkering vanuit de Spreidingswet ook lager zal zijn. Het is echter niet zeker of de Spreidingswet blijft bestaan.