Paragrafen

Bedrijfsvoering

Als gemeente voeren wij landelijke wetten en regelingen uit. Denk aan het uitgeven van paspoorten en rijbewijzen, het bijhouden van de basisregistratie van onze inwoners, het organiseren van verkiezingen en het verstrekken van uitkeringen aan mensen die (tijdelijk) niet in hun eigen levensonderhoud kunnen voorzien.
Maar ons werk gaat verder dan dat. Binnen de kaders van de wet hebben we als gemeente ruimte om lokaal beleid te maken en eigen accenten te leggen. Onze medewerkers ondersteunen het college en de gemeenteraad met beleidsvoorstellen en zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de besluiten die genomen worden.
Daarnaast zijn er ontwikkelingen die belangrijk zijn voor Den Helder. Sinds een aantal jaar werken wij opgavegericht om de inwoners en ondernemers van Den Helder zo goed mogelijk te ondersteunen. In 2026 gaan we hier onverminderd mee door. Door de inzet van portfoliomanagement gaan we meer samenhang creëren tussen bestuurlijke vraagstukken, capaciteit en kwaliteit. Dit vraagt om een hernieuwde aanpak van onze organisatieontwikkeling. Zo zorgen we ervoor dat onze dienstverlening aansluit bij de behoeften van Den Helder.

Organisatie-ontwikkelplan
Naar aanleiding van het tweede externe onderzoek door Rijnconsult en het medewerkers onderzoek welke in 2025 worden gehouden wordt er gewerkt aan een nieuw 10-punten plan voor onze organisatieontwikkeling. De eerste versie van dit plan is gemaakt naar aanleiding van de onderzoeken in 2023 en heeft zijn beslag gekregen in 2024 en 2025. De evaluatie hiervan is reeds gedaan en nu zijn we toe aan een nieuwe stap. We gaan in 2026 aan de slag met de cultuur, structuur en sturing. De teams zijn groot en de transitie naar meer planmatig werken vraagt een andere manier van organiseren. Met de aanbevelingen uit het Rijnconsultrapport van 2025 gaan we hier het jaar 2026 op in zetten.
Daarnaast gaan we door met de ingeslagen weg en de successen uit de eerste versie van het organisatieontwikkelplan. De activtiteiten die we ondernemen gaan we ook (nog) beter intern communiceren, daartoe is nu een interne communicatiestrategie in de maak. Dit helpt ons om de medewerkers beter te betrekken en beter te bereiken.

Opgavengericht werken
Binnen de gemeente Den Helder werken we naast onze reguliere dienstverlening met vijf opgaves: Ondernemende Stad, Aantrekkelijke Woonstad, Zorg op Maat, Leefbare Stad en Samenwerkende Stad. Binnen de opgaves werken we voor en met de inwoners, bedrijven en (maatschappelijke) partners die een rol spelen in die opgave. Om dit goed te kunnen doen willen we de manier van werken binnen onze organisatie verder versteken. Hierbij helpt het Rijnconsultrapport en het portfoliomanagement ons met sturen en organiseren van de organisatie.

Optimaliseren van werkprocessen
Onze werkprocessen kunnen efficiënter, korter en sneller worden ingericht. Hier zijn ook al ontwikkelingen in. Daarnaast willen we onze werkprocessen inrichten op een manier dat de medewerkers die aan bepaalde competenties voldoen, beschikken over voldoende mandaat en budget om inwonersvragen, opgaven, problemen en knelpunten beter en sneller op te lossen. Dit is goed voor de medewerkers en voor onze inwoners en ondernemers.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 12:43:28 met de export van 09/18/2025 12:32:57