Huisvuilcentrale Alkmaar (HVC) verzorgt namens de gemeente Den Helder de inzameling en verwerking van het huishoudelijk afval. Dit is voor de gemeenten een verplichte taak op grond van de milieuwetgeving. De afvalstoffenheffing gebruiken we om de kosten voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval te dekken. De gemeentelijke afvalstoffenheffing wordt voor een groot deel bepaald door het tarief uit de dienstverlening overeenkomst (DVO) met de HVC.
Andere kostencomponenten van de afvalstoffenheffing zijn:
- 30% kosten schone straat
- Overige diensten afval
- Inzet eigen gemeentelijke dienst
- Kosten van invordering en verhaal
- Kwijtscheldingen,
- BTW
- Afvalstoffenbelasting
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing (x €1.000) | 2025 | 2026 |
---|---|---|
Lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente: | 10.759 | 11.380 |
7.3 Afval | 9.151 | 9.765 |
2.1 Verkeer en vervoer | 670 | 770 |
6.3 Inkomensregelingen | 708 | 616 |
Belastingen overig | 230 | 230 |
Baten taakveld(en), exclusief heffingen: | 444 | 459 |
7.3 Afval | 444 | 459 |
Toe te rekenen kosten: | 2.075 | 2.293 |
- overhead | 91 | 91 |
- BTW | 1.984 | 2.202 |
Totale lasten taakveld(en) | 12.390 | 13.214 |
Dekkingsmiddelen | ||
Opbrengst heffingen | 12.290 | 12.896 |
Onttrekking tarief egalisatiereserve | 90 | |
Totale dekking | 12.380 | 12.896 |
In 2026 wordt er geen bedrag onttrokken aan de Bestemmingsreserve Egalisatie Afvalstoffenheffing omdat deze door de onttrekking in 2025 op nul is komen te staan. Bij de afvalstoffenheffing is het streven om 100% kostendekkend te zijn, maar we stellen in deze begroting een lager percentage voor. Omdat de tarieven voor de afvalstoffenheffing in Den Helder hoger liggen dan in onze buurgemeenten (zie kopje 'Lokale lasten' in deze paragraaf) en omdat de ruimte er is in de begroting, stellen we voor om in 2026 de minder dan de toegestane toerekening van de BTW toe te rekenen. Dit doen we niet omdat we in 2025 fors hebben verhoogd en we op dit moment niet een aanvullende begrotingsruimte willen maken. Toerekening van de hogere BTW (€ 286.000) werkt door in het saldo van de begroting en 100% kostendekkend betekent een tariefstijging van 7,5% en zorgt voor ruimte in de begroting.
Dit werkt door in een lagere kostendekkendheid, die nu uitkomt op 98%. Hierdoor stijgt het tarief voor eenpersoons huishoudens van € 329 naar € 345 (stijging €16 / 4,86%) en voor meerpersoons huishoudens van € 499 naar € 523 (stijging € 24 / 4,81%). De stijging is hoger dan de prijsinflatie van 3,6% is nodig door de stijging van de kosten voor inzameling en verwerking van afvalstromen en een lichte daling van de kosten voor kwijtschelding. Voor de kosten van de kwijtschelding is rekening gehouden met de voorlopige cijfers van 2025 (€ 600.000). De afvalstoffenheffing is de enige heffing waarvoor kwijtschelding kan worden aangevraagd.
De totale opbrengst van de afvalstoffenheffing wordt daardoor geraamd op € 12.986.000 en is daarmee 98% kostendekkend.