Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Kengetallen

Kengetallen

Rekening

Begroting

Begroting

Meerjarig

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Structurele exploitatieruimte

1

0

0

0

0

0

Solvabiliteitsratio

23

15

20

20

20

20

Netto schuldquote

77

87

99

105

105

108

Netto schuldquote (1)

48

50

75

81

81

84

Grondexploitatie

4

3

3

2

0

0

Belastingcapaciteit

98

97

98

99

99

99

(1) gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

Het BBV verplicht gemeenten om een zestal kengetallen op te nemen. Deze kengetallen geven een beeld van de financiële situatie van de gemeente. Normen voor deze kengetallen zijn er niet omdat deze in de onderlinge samenhang moeten worden bekeken en een uitvloeisel zijn van het door een gemeente gevoerde beleid. Hieronder volgt een korte uitleg over de kengetallen
Structurele exploitatieruimte
De structurele exploitatieruimte laat zien of de begroting in meerjarig opzicht structureel sluitend is. Wanneer dit cijfer negatief is, betekent het dat het structurele deel van de begroting onvoldoende ruimte biedt om de lasten te blijven dragen. De structurele exploitatieruimte wordt bepaald door het saldo van de structurele baten en lasten en het saldo van de structurele onttrekkingen en toevoegingen aan reserves gedeeld door de totale baten en uitgedrukt in een percentage.

De meerjarenbegroting laat zien dat de structurele lasten onvoldoende worden afgedekt met structurele baten.
Solvabiliteitsratio
De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar (langlopende) financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger dit percentage is, hoe gunstiger dit is voor de financiële weerbaarheid. De solvabiliteitsratio wordt voor 2025 geprognosticeerd op 15%, door de toezichthouder wordt 20% gezien als kritische waarde.

Netto schuldquote en de netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
De netto schuldquote geeft inzicht in het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen (totaal aan gemeentelijke baten). Het geeft dus een indicatie van de omvang van de schulden ten opzichte van de jaarlijkse baten. De schuldquote stijgt om twee redenen: ten eerste door de omvang van de investeringen waarvoor nieuwe leningen aangetrokken moeten worden. En ten tweede door de verlaging van de baten in 2026 door de daling van de uitkering uit het gemeentefonds.
In de begroting van Den Helder geldt als eerste toets dat de structurele lasten van de leningen portefeuille past binnen de structurele begrotingsruimte. Dit is het geval, een deel van de hogere lasten werkt door op de heffingen dit betreft de lasten voor investeringen in de riolering.
De quote van Den Helder valt in de categorie 90-130%, dit is een neutrale signaleringswaarde voor dit kengetal.

Grondexploitatie
Dit kengetal geeft weer hoe de waarde van de grond zich verhoudt tot de totale baten. De boekwaarde van de voorraden grond moet worden terugverdiend bij de verkoop. Naarmate deze inkomsten verder in de toekomst zijn brengt dit meer rentekosten en risico’s met zich mee. De waarde van de grondexploitatie ten opzichte van het totaal van baten van de gehele exploitatie, is relatief laag. In de looptijd van de meerjarenraming wordt voorzien dat de huidige grondposities kunnen worden afgesloten. Op dit onderdeel wordt relatief weinig risico gelopen. De risico's in de grondexploitaties zijn meegewogen in de bepaling van de risico's die worden gepresenteerd in de paragraaf weerstandsvermogen.

Belastingcapaciteit
De belastingcapaciteit geeft inzicht in hoe de belastingdruk van gemeenten zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Het getal 97 geeft aan dat de gemeentelijke belastingdruk in 2024 van € 912 lager ligt dan het landelijk gemiddelde van 2023 namelijk € 944 (100%). Het landelijk gemiddelde voor 2024 is € 994.
Voor de waarde 2025 houden we rekening met een gemiddelde stijging van 3,5% van het landelijk gemiddelde waardoor dit uitkomt op € 1028. Den Helder raamt lasten voor € 1.003, oftewel 98%.

In de meerjarenraming wordt momenteel rekening gehouden met een stijging naar 98% van het landelijk gemiddelde in 2026.
Oordeel totaalbeeld
Het beeld is dat Den Helder binnen het toetsingskader van de toezichthouder geen bijzondere aandacht behoeft te krijgen. De meest kritische score is solvabiliteit van 20%. Gelet op het beleid om de stad te versterken en de daarvoor benodigde investeringen is het logisch dat er druk staat op de kengetallen. De verlaging van de rijksbijdrage via het gemeentefonds versterkt deze druk. Er is weinig ruimte om de solvabiliteit op een duurzaam hoger percentage te krijgen. De verbetering van het eigen vermogen wordt telkens opnieuw betrokken bij de gewenste verbeteringen in de stad en de daarbij benodigde gemeentelijke bijdrage.

Deze pagina is gebouwd op 09/18/2025 12:43:28 met de export van 09/18/2025 12:32:57